El dia 10 de maig és la Festa Major de Lleida i jo he pogut aprofitar per a preparar més materials per a les properes sessions i reflexionar sobre el que ja havíem fet fins ara.
La veritat és que el que funciona en una sessió pot ser que no funcioni de cap manera en la propera. Tot i que sembli una cosa sense sentit cal considerar també el factor cansament i la climatologia de cara a fer les modificacions en la mateixa sessió. Ja que si estan molt cansats no se'ls hi pot proposar una activitat que impliqui molta memorització o bé conceptes molt abstractes. Sempre procuro tenir alternatives a les activitats o bé variacions de les mateixes, per tal d'aconseguir un doble objectiu:
- Crear un habit d'atenció i treball.
- Aconseguir els objectius propis de la mateixa sessió.
Sempre a l'hora d'organitzar les activitats tinc en compte el nivell de dificultat cognitiva i el nivell de dificultat de llenguatge, aquesta gràfica serveix per fer delimitar una gradació en les activitats proposades en els alumnes, on es té en compte el nivell de llenguatge demanat i les exigències cognitives que són necessàries en dur a terme aquesta activitat proposada.
Aquesta metodologia de treball s'utilitza en activitats CLIL (Content and Language Integrated Learning), són activitats per l'aprenentatge d'una assignatura no lingüística com poden ser les matemàtiques o la plàstica però feta totalment en anglès.
El perquè utilitzo aquesta teoria és perquè em sembla molt bona metodologia també per adaptar aquests nivells de dificultats tant lingüística com cognitiva dins de les sessions. No es poden proposar sempre activitats massa complexes lingüísticament ni cognitivament, de la mateixa manera que no podem proposar activitats excessimament simples tant a nivell de llenguatge ni a nivell cognitiu.
Per això dins de cada sessió procuro que hi hagi els 4 tipus d'activitats.
C: Les activitats més senzilles són per trencar el gel i que vegin que són capaços de fer-ho i fer-ho bé.
A: A mesura que va passant la sessió els hi vaig proposant activitats que impliquin un nivell cognitiu alt però un nivell de llenguatge baix.
D: També els hi proposo activitats amb un nivell de llenguatge alt però que tinguin un nivell cognitiu baix.
B: L'ideal seria poder proposar activitats com les d'aquest grup, un alt nivell de demanda lingüística i cognitiva.
Per tal que quedi una mica més clar us poso un quadre que he adaptat de la metodologia de CLIL'matrix per Coyle, D. (2006) que a la vegada havia adaptat de Cummins'matrix (1981).
Referència bibliogràfica, per si voleu consultar el llibre:
Hood, P. and Tobbut, K. (2009). Modern languages in the primary school. Sage.
http://books.google.es/books?id=Cohn2mkKLJoC&pg=PA208&lpg=PA208&dq=cUMMINGS+MATRIX+COYLE&source=bl&ots=jdLvcRlUMu&sig=gdwej7vD00Gi-cr0w1PoXfmTjV8&hl=ca&sa=X&ei=ufyhUcDFGYbChAf2s4CQDg&ved=0CFUQ6AEwBA#v=onepage&q=cUMMINGS%20MATRIX%20COYLE&f=false

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada