A l'associació es fa un treball molt important per a treballar les emocions. Per això es va proposar a les famílies el fet d'assistir a una xerrada sobre les emocions.
El ponent va ser Xavier Oriol, qui recentment havia aprovat el seu doctorat en emocions, per la Universitat de Lleida.
Seguidament faré un extracte del que allí es va parlar:
Quins són els components en una emoció?
|
Quines són les causes de la ira?
Quan els altres no em tracten com jo vull.
Quan les coses no em surten com jo vull.
Hi ha una connexió entre l'emoció, el raonament i la presa de decisions, aquesta regulació permet la regulació de les emocions. Es parla de "competències emocionals"
SITUACIÓ = RAÓ + EMOCIÓ = ACCIÓ
El que destaca el Xavier és la importància de crear un bon víncle d'apego, entre l'infant i els pares, és la relació afectiva que s'esdevé durant el primer any i mig de vida, en aquest es desenvolupa la part afectiva i la part emocional de la persona. Si aquest vincle és sòlid i positiu aquest infant tingrà una bona regulació de les emocions.
L'AFECCIÓ (apego) és un vincle afectiu. Tipus d'afecció:
AFECCIÓ AMBIVALENT: Ex: L'infant plora a l'hora d'anar a dormir, un dia els pares hi van l'altre dia no hi van, l'infant mostrarà inseguretat i dependència cap a l'adult, el sistema nerviós de l'infant està alterat.
AFECCIÓ EVITATIU. Ex: El pare/la mare no va a l'habitació quan l'infant plora i el demana. Aquest infant serà molt autosuficient, no hi ha cap relació amb l'adult, tindrà un sistema nerviós alterat.
AFECCIÓ SEGUR. L'infant es mostra segur el sistema nerviós és normal.
En general la societat ens ha ensenyat a innivir les emocions, el fet de bloquejar aquesta emoció implica que s'acumuli més tensió i això fa que s'expressi amb una acció automàtica. Ex: si tu toques a algú i fa un gest d'apartar-se el més segur és que tingui un bloqueig emocional.
Se'ns plantegen dues preguntes en el moment que notem que el nostre sistema nerviós està alterat.
- Depèn de tu decidir el temps que vols allargar aquest sentiment. Quan l'aturo el sentiment?
- La manera d'aturar-lo. Hi puc fer alguna cosa?
Són pensaments que ens retroalimenten cognitivament.
1r moment
|
2n moment
|
3r moment
|
EMOCIÓ
por,
alegria,...
|
SENTIMENT
Ser
conscient de la reacció fisiològica.
És en
aquest moment
quan podem
regular
la intensitat i la durada.
|
ESTAT
D'ÀNIM
Si perdura
en el temps
|
La felicitat està molt lligada amb la consecució d'objectius.
L'humor és la capacitat de veure les coses positives que ens passen.
La capacitat cognitiva està molt lligada a l'afecte, si hi ha una base neuronal molt forta és degut a que es tractat bé a aquest infant tant EMOCIONALMENT com AFECTIVAMENT.
El patró de conducta està molt lligat a la base neuronal: les respostes, les inquietuds,... Dels 12 als 21 és el període de l'adolescència, nèixen connexions neuronals i en moren d'altres. El que busquen els adolescents bàsicament per satisfer aquests canvis és:
- Aconseguir objectius a curt temini.
- Buscar sensacions noves.
Des de casa s'ha de fer molt treball d'expressió emocional.
DISTRACCIÓ COGNITIVA, contar fins a 10
Quan saps que vas a experimentar ira, has de generar noves expressions d'aquesta ira. Si cal busca noves estragègies per a controlar aquesta ira. En general s'aconsella:
- Distreure la ment.
- Marxar de la sala i desprès tornar.
- Reavaluació positiva, intentar positivitzar el que he vist abans.
El perquè a les típiques "rebequeries" dels infants.
En general hi ha POCA TOLERÀNCIA A LA FRUSTRACIÓ en el cas dels infants degut a la sobreprotecció, la inmediatesa i la recompensa ràpida.
Quan experimentes sensacions positives això afecta a la capatitat de prendre decisions i a la creació de nous vincles socials.
Què són les neurones mirall?
són la base de l'empatia, jo faig el mateix moviment que una altra persona dins de la meva ment, aquest fet ja es comença a crear des de que sóm nadons. El que tu ets transmets. Les emocions es contagien, el rendiment escolar/laboral/familiar, pot ser més alt si el clima emocional és positiu.
En un cert moment de la sessió alguns pares van comentat que ells com ho podrien fer si no són especialistes, no han estudiat tot això. El primer que se'm va acudir és que molts cops no cal haver estudiat, cal fer valer el sentit comú. Generalment no falla mai.
Alguns enllaços interessants
http://es.slideshare.net/maldoma/educacioemocional-i-valors
http://www.rafaelbisquerra.com/ca/competencies-emocionals/consciencia-emocional.html
Hola Marta,
ResponEliminaQuina sort que des de l'associació es doni tanta importància a la formació dels pares i mares, en aquest cas en l'àmbit emocional. M'ha resultat molt adequat que les famílies siguin les encarregades de rebre a les famílies més noves, d'aquesta manera és més fàcil empatitzar amb les emocions que senten i acompanyar-los per les diferents fases ( rebuig, negació, resignació, acceptació...).
T'aniré llegint companya!
Hola Marta,
ResponEliminaQuina sort que a l'associació es facin xerrades de formació per als pares i mares, en aquest cas sobre l'àmbit emocional.
He trobat molt adequat que siguin les famílies del centre les que s'encarreguin de rebre a les noves famílies, ja que són capaces d'empatitzar millor amb les emocions que senten i comprenen millor les fases ( rebuig, negació, resignació, acceptació...).
T'aniré llegint companya!
Trobo una idea molt bona treballar les emocions amb les families. Una de les parts més important en la vida i l’educació d’un infant és sens dubte la seva família.Per això crec que hem intentar obrir les màximes vies de comunicació amb aquesta i implicar-la al màxim possible en el procés d’ensenyament–aprenentatge dels seus fills, però sobretot a nivell emocional.
ResponEliminaMolt bona feina
EMma
5
ResponElimina